Wednesday, December 19, 2012

Aku Bercerita - Back to Basic. (Mountain Biking)

Aku Bercerita - Back to Basic. (Mountain Biking)


Ada sesuatu menarik tentang basikal gunung. Mungkin ketagihan rasa melantun sepanjang rupa bumi yang kasar atau keseronokan mendaki bukit yang curam dan ditambah kelajuan maksimum sekitar selekoh ketat. Adrenalin memuncak!!!! Apapun alasan, ramai rakyat Malaysia sudah mula dan sudah terjebak dengan sukan popular ini.

Anda tidak perlu pro untuk berbasikal gunung, tetapi anda tidak boleh terus melompat ke atas basikal dan berkayoh serta-merta. Berbasikal gunung memerlukan gabungan kekuatan, ketahanan dan kemahiran. Untuk mendapatkan kombinasi yang betul, anda perlu berlatih. Sekeras mana anda perlu berlatih, ianya bergantung kepada berapa seriuskah anda. Penunggang mingguan mungkin memerlukan lebih sedikit daripada peralatan yang betul, beberapa amalan dan memanaskan badan yang baik, tetapi penunggang yang mahu menjadi pro mungkin perlu untuk menghabiskan berbulan malah bertahun-tahun untuk menyempurnakan helah dan teknik mereka. Itupun belum diperhalusi dari segi wang ringgit yang akan dikeluarkan.

Beberapa tips bermanfaat tentang peralatan, membina ketahanan dan cara untuk kekal selamat semasa berbasikal gunung.

Pemilihan Jenis Basikal Gunung

Full Suspension
Basikal gunung boleh berharga dari ratusan ringgit hingga ribuan riggit. Anda perlu mempunyai bajet dalam fikiran. Basikal lebih mahal direka untuk penunggang yang serius kerana ianya dibuat dari bahan yang berkualiti tinggi.

Basikal gunung datang dalam beberapa gaya yang berbeza:

  • Basikal merentas desa (Cross Country MTB or XC) adalah ringan dan cekap. Sesuai untuk laluan lancar dengan bukit bukau sederhana, tetapi tidak digalakkan untuk permukaan kasar yang agak besar radiusnya. Basikal gunung Trail (Trail MTB) diubah suai dari basikal merentas desa dengan penggantungan lembut (suspension) untuk pengendalian halangan besar.
  • Semua basikal gunung (All Mountain MTB) dibina untuk mengendalikan kawasan kasar dan pelbagai bentuk mukabumi. Mereka lebih berat daripada basikal merentas desa, dan boleh memanjat bukit dengan mudah. 
  •  Basikal Turunbukit (Downhill MTB) dibuat untuk kelajuan. Mereka mempunyai penggantungan lembut yang lebih baik. Digunakan untuk laluan extrem kasar serta curam, walaubagaimanapun tidak sesuai untuk menunggang bukit. 
  •  Basikal melompat kotoran (Dirt Jump MTB). Lebih kecil dan dibina untuk menahan lompatan besar dan tinggi. 
  • Basikal gunung juga datang dengan dua jenis penggantungan:
Hardtail
Penggantungan basikal penuh (full suspension) mempunyai kedua-dua depan dan penggantungan belakang. Mereka lebih berat, lebih selesa dan lebih mudah untuk mengawal daripada basikal ekor keras (hardtail). Basikal Hardtail mempunyai penggantungan depan, tetapi tidak ada penggantungan belakang



Peralatan Yang Betul

Basikal sudah dibeli? Anda akan memerlukan beberapa perlatan untuk melindungi anda daripada unsur-unsur dan menjaga keselamatan kamu pada sepanjang laluan.
  • Pakaian? Seluar berpad akan membuat anda lebih selesa untuk tunggangan jangkamasa panjang. Jersi reflektif jika anda akan menunggang pada waktu malam. Pad lutut dan siku akan membantu melindungi anda. Sarung tangan juga adalah satu keperluan.
  • Pilih topi keledar sesuai. Topi keledar mestilah muat, dan ia tidak seharusnya bergerak apabila anda sengetkan kepala anda. Lubang tambahan akan meningkatkan peredaran udara ke kepala anda. 
  • Jika anda mempunyai pengayuh clipless, anda memerlukan kasut yang sesuai dengan cleats pengayuh anda. Kasut harus selesa dan tahan untuk membantu anda mengayuh dengan lebih cekap. 
  • Sepasang cermin mata hitam bertindak melindungi mata anda dari sinar ultraviolet matahari, dan menhalang kotoran, angin dan serangga. 
  • Air adalah kemestian untuk mengelak dehidrasi. Pastikan anda mengambil minuman setiap 20 minit atau lebih, walaupun anda tidak dahaga.  Juga, bawa bersama makanan ringan, seperti bar tenaga atau buah-buahan untuk memberi tenaga.
Pantang larang

Seperti sukan lain, berbasikal gunung peraturan dan pantang larang. Berikut adalah beberapa peraturan penting yang perlu diingat:
  • Menunggang hanya di laluan terbuka. Sentiasa ikuti tanda-tanda dan penanda laluan. Fahami laluan dengan baik. 
  • Sentiasa dalam kawalan. Perhati kelajuan anda, perlahan diselekoh tajam dan jangan cuba sebarang helah melebihi tahap kemahiran anda. 
  • Penampakan kehadiran. Apabila anda berkayoh menghampiri penunggang lain. Biarkan mereka tahu anda menghampiri dan beri isyarat yang anda mahu untuk memotong. 
  • Sentiasa bersedia. Bawa bersama kit pembaikan dan bekalan tambahan, supaya anda tidak terkandas di laluan. 
  • Bersih. Sebarang sampah anda membawa bersama anda perlu pergi pulang ke rumah dengan anda atau dilupuskan dengan betul. 
  • Awas binatang liar. Jangan sekali-kali mendekati haiwan liar atau mengganggu mereka.
Stamina, kesihatan dan ketahanan

Berbasikal gunung memerlukan kekuatan, ketahanan dan kemahiran. Anda tidak perlu menunggang 50 km melalui kawasan kasar pada hari pertama anda. Anda perlu membina daya tahan dan meningkatkan keupayaan aerobik anda secara berperingkat serta mengamalkan kemahiran secara perlahan-lahan sehingga anda mahir. Berikut adalah beberapa teknik latihan:
  • Mengayuh  ke atas dan ke bawah bukit, berselang-seli dengan selang kelajuan atas jalan lurus. Matlamat anda adalah untuk mendapatkan kadar jantung anda sehingga 50 hingga 85 peratus daripada maksimum. 
  • Amalkan mengendalikan basikal anda dalam pelbagai rupa bumi. Cuba laluan berbeza rupabentuk mukabuminya dan sentiasa bertukar jenis laluan sehingga anda pasti bahawa anda mahir mengawal basikal anda.Setiap kali anda menunggang, ambil sekurang-kurangnya 20 minit terlebih dahulu untuk memanaskan badan. Ini meningkatkan aliran darah ke otot anda serta dapat mengurangkan risiko kecerderaan.
  • Melakukan latihan lain seperti berenang, berjalan, angkat berat dan berjogging.
Pemilihan laluan

Terdapat banyak denai merentasi Malaysia. Laluan boleh terdiri dari licin, mudah, kasar dan berbatu. Apabila memilih laluan, memilih dengan bijak berdasarkan tahap kemahiran anda dan sejauh mana anda mahu menunggang.
  1. Penunggang baru perlu memilih denai yang kurang licin, rata dengan beberapa selekoh tajam dan tidak terlalu curam.
  2.  Penunggang perantaraan mungkin mahu menambah kayuhan pendakian bukit, tempat sempit dan switchbacks (laluan zigzagged) untuk mencabar mereka.
  3. Penunggang maju boleh mencuba laluan yang lebih teknikal atau sukar..
  4. Profesional cenderung ke denai extrem, teknikal panjang dengan banyak batu, switchbacks, mendaki tinggi dan penurunan curam. Orang baru dinasihat supaya tidak mencuba laluan ini.
Walaubagaimanapun, ianya bergantung kepada kemampuan diri masing masing.

1 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails